Logga in
Logga in
Lösenord
Kundvagnen är tom
Sök artiklar
Visa moms
Version:
E-butik Flex (6.9)

KÖPVILLKOR

  1. Vid beställning
  2. Priser
  3. Leverans
  4. Betalningsvillkor
  5. Garantier
  6. Ångerrätt och Öppet köp
  7. Reklamation
  8. Reservation

1. Vid beställning

Beställning kan göras via telefon eller webshop.

Om du inte redan har ett kundnummer hos oss ska du alltid uppge:

  • Organisations- eller personnummer
  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-post (om möjligt, används vid föravisering)

Varor som önskas beställas ska alltid anges med:

  • Artikelnummer
  • Benämning

På beställningar vars sammanlagda värde underskrider 250 kr inklusive moms, kommer en administrativ avgift på 50 kr att tas ut.

Restorders med ett värde som underskrider 250 kr inklusive moms expidieras i normala fall ej.

Till toppen

 

2. Priser

Alla priser är angivna i svenska kronor exklusive frakt. Priserna i katalogen och på hemsidan visas i både exklusive och inklusive moms. Moms tillkommer alltid. Fraktkostnad tillkommer samtliga beställningar, enligt det beräkningssätt som gäller för valt leveranssätt. JEMTLUFT AB råder ej över prisförändringar på marknaden så som valutaförändringar eller liknande, varför vi förbehåller oss rätten att utan föregående varsel ändra våra priser. Priset som gäller vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att order lagts går upp eller ner. Vi förbehåller oss för eventuella felaktigheter.

Till toppen

 

3. Leverans

Normal leveranstid för lagerförda varor är 2-6 arbetsdagar (vardagar) efter det att vi har mottagit din beställning. Tillfälligt slutsålda varor restnoteras och skickas snarast vid hemkomst. Vår huvuddistributör är Posten och vi erbjuder leverans på något av nedanstående sätt.

Brev
Beställning som har en mindre vikt och volym kan beställas med leveranssätt Brev.

Postpaket
Beställningar som väger mindre än 20 kg kan beställas med leveranssätt Postpaket. När din beställning har anlänt till Postens Serviceställe, det kan vara en närliggande ICA-affär eller en bensinstation på din hemort, skickas en avisering till dig. Det finns två olika sätt att få aviseringen på; SMS-avisering till din mobiltelefon eller pappersavisering.

SMS-avisering: Samma dag ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas SMS-avin till det mobilnumret som du har angivit. För att lösa ut din beställning ta med dig mobiltelefonen med det sparade sms-aviseringen och din legitimation till det anvisade servicestället. Genom att välja SMS-avisering förkortar du leveranstiden av din beställning med minst en leveransdag.
OBS! Vid valt aviseringssätt sms-avisering skickas ingen pappersavi hem till dig.

Pappersavisering: När ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin till det anvisade servicestället för att lösa ut din beställning.

OBS! För dig som bor på en lantbrevbärarlinje gäller följande:
Ditt paket finns för avhämtning hos Postens ombud. Vill du ha ditt paket utkört, kontakta Posten. Utdelning sker med lantbrevbäraren. I de fall beställningen väger mer än 35 kg måste det gå med lastbil och kan innebära en längre leveranstid på ca 1-2 vardagar.

Företagspaket
Företag kan för beställningar under 25 kg välja leveranssätt Företagspaket. Leverans sker då endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postens företagscenter.

OBS! Som privatperson kan du ej välja leveranssätt Företagspaket. Det gäller endast företagsadresser, ej boxadress.

Pallgods
Beställning som har stor vikt och volym skickas som pallgods.

Transportskadat gods
Om en försändelse skadats i transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold bör detta omedelbart anmälas till speditören (vanligtvis Posten), senast sju (4) dagar efter mottagandet. Det är kundens ansvar att noggrant kontrollera att godset är oskadat och att alla kollin erhållits. Anmälan senare än sju (4) dagar godkänns ej.

Fraktpriser:
 Ex. momsInk. moms
Postpaket 120 kr 150 kr
Företagspaket 120 kr 150 kr
Postförskottsavgift 120 kr 150 kr
1/4-pall 220 kr 275 kr
1/2-pall 340 kr 425 kr
1/1-pall 540 kr 675 kr
Vid större volymer gäller överenskommet pris.

Delad order/Restorder
Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.

Ej utlöst försändelse
Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur, eventuell postförskottsavgift samt en fast avgift på 400 kr exklusive moms. Denna avgift avser täcka de kostnader vi haft i samband med effektuering av order, såsom lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, värdeminskning samt eventuella inkassokostnader.

Till toppen

 

4. Betalningsvillkor

Du kan välja att betala enligt följande alternativ:

Förskott
Du betalar mot en förskottsfaktura innan varorna skickas från oss. Det kommer ett mail med betalningsuppgifter till er första vardagen efter beställning som ni kan använda att betala emot samt originalfakturan kommer per post efter 1-3 arbetsdagar. Vid registrerad betalning sker leverans.

Postförskott/Efterkrav
Paket och mindre sändingar levereras i samarabete med Posten. Dessa paket betalar du i samband med att du hämtar varorna på Postens utlämningsställe.

Större sändningar som skickas på pall levereras i samarbete med Schenker. Dessa sändningar ska betalas via Schenkers hemsida eller till Schenkers bankgiro innan leverans.

Postförskottsavgift på 150 kr tillkommer.

Faktura
Du betalar mot 30 dagar kredit på faktura, det vill säga efter att du fått varorna. För att kunna lämna 30 dagars kredit krävs personnummer alternativt organisationsnummer och en sedvanlig kreditkontroll kommer att ske. Försåld vara förblir säljarens egendom tills full likvid erhållits.

För försäljning till omyndig eller underårig krävs målsmans godkännande. Vid betalningsdröjsmål utgår årlig dröjsmålsränta på utestående belopp med 18% plus gällande diskonto från förfallodagen.

Till toppen

 

5. Garantier

Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges, med undantag för förbrukningsartiklar. I de fall tillverkaren själv eller via serviceföretag handhar garantiärenden hänvisar vi i första hand till dem för handläggande av garantianspråk. I fall en tillverkare/importör/leverantör tillhandahåller längre garantitid än ett år omfattas givetvis varan av denna garantitid, men garantianspråk skall efter första årets utgång hemställas denna tillverkare/importör/leverantör.

Garantin gäller från och med inköpsdatum. Garantin omfattar reparation av fabrikationsfel och materialfel vid normal användning. Kopia på faktura/kvitto skall bifogas vid garanitanspråk.

Till toppen

 

6. Ångerrätt och Öppet köp

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, det vill säga oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. JEMTLUFT AB tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och Öppet köp i 14 dagar.

Till toppen

 

7. Reklamation

Reklamation ska alltid anmälas per telefon till JEMTLUFT AB. Ni erhåller då en retursedel som skall biläggas godset tillbaka. Reklamerad vara ska alltid skickas tillbaka i rengjort skick och väl emballerad i originalförpackning. Dåligt rengjord vara eller vara skickad med mottagarfrakt tas ej emot. Vid godkänd reklamation repareras varan eller ersätts med likvärdig vara. JEMTLUFT AB ersätter ej förlorade intäkter, kostnader för reparation av annan verkstad, resekostnader och dylikt, om detta ej avtalats med oss.

Till toppen

 

8. Reservation

Vi reserverar oss för förändringar av tekniska data, utföranden, mm som fabrikanter kan ha gjort efter publikationsdatum. Vi reserverar oss också mot eventuella tryck- och bildfel.

Till toppen

JEMTLUFT MIDGÅRDSGATAN 2 83145 Östersund Tele: 063-55 66 00 E-post: info@jemtluft.se